Zapomniana gałąź transportu w Polsce- żegluga wodna
Żegluga śródlądowa w Polsce stanowi ważny element systemu transportowego kraju, który coraz bardziej zyskuje na znaczeniu w kontekście dążenia do zrównoważonego rozwoju i dywersyfikacji środków przewozu towarów. Rozwój infrastruktury wodnej jest kluczowy dla wzrostu udziału transportu wodnego w rynku przewozów, co może przyczynić się do odciążenia dróg i autostrad oraz zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych.
Fot. W Redłowie brakuje pirsu na pomoście, by mógł kursować prom (arch. red.)
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, odpowiedzialne za żeglugę śródlądową od listopada 2015 roku, podjęło ważne kroki w celu rozwijania i modernizowania polskich śródlądowych dróg wodnych, ale już tego ministerstwa- brak. Plan rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 wskazuje na zamiar wzmocnienia pozycji transportu wodnego w systemie transportowym Polski.
W ramach tych założeń rozpoczęto prace nad analizami gospodarczymi, które mają zostać wykorzystane w studiach wykonalności dla kluczowych projektów, takich jak Odrzańska Droga Wodna oraz droga wodna na Wiśle. Celem jest nie tylko zwiększenie przepustowości i dostępności dróg wodnych, ale także ułatwienie korzystania z nich zarówno dla przewoźników towarowych, jak i dla turystyki wodnej.
Realizacja tych projektów może znacząco przyczynić się do wzrostu udziału transportu wodnego w rynku przewozu towarów w Polsce, zbliżając go do poziomów osiąganych w krajach o rozwiniętej żegludze śródlądowej, takich jak Niemcy. Choć osiągnięcie udziału transportu wodnego na poziomie kilkunastu procent, podobnie jak w Niemczech, będzie wymagało czasu i znaczących inwestycji, kierunek działań podjętych przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest obiecujący.
Podkreślenie znaczenia żeglugi śródlądowej w strategiach transportowych Polski oraz współpraca z innymi ministerstwami i samorządami na rzecz rozwoju infrastruktury wodnej to kroki, które mogą przynieść długoterminowe korzyści dla gospodarki, środowiska oraz społeczeństwa.
opr. SztInt.
Komentarze