Kolej dużych prędkości versus samoloty
Zaskakującym, lecz mało znanym faktem jest, że koleje wysokich prędkości – często przedstawiane jako ikony nowoczesnego i ekologicznego transportu – mogą konsumować tyle samo energii na pasażera, co klasyczne samoloty nowej generacji. Ta kwestia, pomijana przez promotorów inwestycji w infrastrukturę kolejową wysokich prędkości, zasługuje na głębszą analizę i otwartą dyskusję.
Analizy pokazują, że zużycie energii na osobokilometr w przypadku „szybkich pociągów” jest porównywalne z nowoczesnymi samolotami pasażerskimi. Interesujące jest również to, że w świetle danych szwajcarskich, pociągi regionalne zużywają tyle energii na pasażera, ile przeciętny samochód osobowy, a w przypadku trzylitrowych modeli, ich apetyt na energię jest prawie dwa razy większy. Jest to o tyle zaskakujące, że szwajcarskie pociągi regionalne charakteryzują się wysokim stopniem wypełnienia, co podnosi pytania o efektywność energetyczną kolei w innych krajach, w tym w Polsce.
Bilans energetyczny poprawia się nieco w przypadku pociągów trzeciej generacji, takich jak niemiecki ICE 3, lecz wciąż pozostaje daleko od idealnego. Eksperci aerodynamiki podkreślają, że opór powietrza i wynikające z niego zużycie energii w szybkich pociągach rośnie wraz z prędkością, zwłaszcza powyżej 300 km/h, co sprawia, że podróżowanie z prędkością 350 km/h zamiast 300 km/h może skrócić czas podróży tylko o kilka minut, przy jednoczesnym wzroście zużycia energii o nawet 30%.
Nie można jednak ignorować korzyści ekologicznych płynących z kolei, zwłaszcza w kontekście emisji spalin przez samoloty. Skutki spalin lotniczych na dużych wysokościach, takie jak dwutlenek węgla, para wodna czy tlenki azotu, mają znacznie większy wpływ na środowisko niż emisje z pociągów.
Pomimo wyzwań związanych z efektywnością energetyczną, systemy kolejowe takie jak japoński Shinkansen wyróżniają się niezawodnością i bezpieczeństwem, co potwierdza brak śmiertelnych wypadków w ciągu 40 lat funkcjonowania. Ponadto, poziom hałasu generowany przez pociągi osiągające prędkości 250 km/h jest porównywalny z hałasem samolotu podczas startu.
Dane i fakty te prowadzą do wniosku, że choć koleje wysokich prędkości prezentują sobą zaawansowaną technologię transportową, ich wpływ na środowisko i efektywność energetyczną wymagają dalszych badań i optymalizacji. Kluczowe będzie znalezienie równowagi między szybkością, efektywnością energetyczną a minimalizacją wpływu na środowisko, co stanowi wyzwanie dla przyszłych inwestycji w rozwój kolei.
opr. SztucznaIntelig.
według [1] por. http://www.umweltfibel.de/lexikon/lex_h.htm
[2] por. http://www.fh-joanneum.at/fhj/source/presseinformation_detail.asp?PRE_ID=112&lan=DE [3] Reisen mit Tempo 300, Bahnexperten in Japan und Europa setzen verstärkt auf Hochgeschwindigkeitszüge, Berliner Zeitung, 04.11.1998 [4] Energie, 1/2006, str. 17, por. http://www.ews-energie.ch/images/upload_images/content_images/EWS-Energie%201.2006.pdf [5] GPM 1/97, http://www.greenpeace-magazin.de/magazin/reportage.php?repid=1599
Komentarze